Molenaar aan het woord

Ad Merkelbag

“De paradijsvogel onder de molenaars”

“Jeanette en ik wonen hier nu 15 jaar. In het begin was er haast niets, nu staat er een compleet huis. We hebben hier alles: zonnepanelen, een groentetuin, eieren van de kippen en een sloot vol vis. Het heet de Webbenut, dat was het eerste wat ik tegen Jeanette riep toen de koop rond was: ‘We hebben ‘t!’

’s Winters, als het hier slecht weer wordt, trekken we eropuit met de camper. Dan reizen we door heel Europa. Vroeger aten we dan eerst de kippen op, die kon je niet laten verhongeren. De laatste jaren verzorgt een buurvrouw ze. Deze winter zal het waarschijnlijk niet lukken om weg te gaan. Ik heb wat gezondheidsproblemen de laatste tijd.

We reizen samen al 25 jaar rond. Nooit volgen we de gebaande paden. Op die manier beleven we allerlei avonturen. Op een keer kwamen we via een korte route in de Ardennen midden op het circuit van Francorchamps uit. Rijden we daar in ons Eendje, lekker rustig 80 km per uur, weten wij veel, komt Nikki Lauda met 220 ons voorbij. Jeanette heeft nog een foto van me gemaakt bij zo’n grote Dunlop band, voor de politie ons van het circuit haalde.

Lady, de hond, is een coyote. Ze gaat overal met ons mee naar toe. We hebben haar uit Portugal, daar zat ze naast de camping op een soort industrieterreintje vast aan een ketting. De baas sloeg haar ’s morgens en ’s avonds omdat ze vals was. Jeanette zei tegen mij: of we kopen haar of we gaan hier weg, ik kan het niet meer aanzien. Toen de koop was gesloten en we haar los maakten likte ze onze handen. Nooit heeft ze zelfs maar tegen ons gegromd.

AH

Molenaars aan het woord