Molenaar aan het woord

Henk Vermeij

“Het spelen met de wind is het mooie aan het molenaarsschap”

“Wij zijn hier in het huisje naast de molen geboren en getogen. De Aderpolder is omsloten door water. We wonen dus op een eiland, samen met drie melkveehouders verderop. Je moet met een roeibootje over. Het is een schitterend plekje: dit vind je bijna nergens meer in Nederland. Vrijheid, Hollandse vergezichten, vogels en koeien; de dichtstbijzijnde buurman woont een kilometer verderop.”
“De molen is in 1941 gesticht door het toenmalige polderbestuur. In het begin stond hier een dieselgemaal. Maar het polderbestuur vond die diesel te duur en besloot een windmolen neer te zetten. In 1942 is onze vader gaan draaien.”
“Het is altijd zeer primitief gebleven hier. In 1985 kwam er naast deze molen een electrisch gemaal. Sindsdien hebben wij ook electriciteit. Hoewel het nog steeds behelpen is: als het gemaal aanslaat dan springt de koelkast of wasmachine uit.
Gelukkig kunnen we het gemaal zelf uitzetten.”
“Tot we electriciteit kregen, hadden we een windmolentje op het dak staan waar we accu´s mee voedden. Als die leeg waren en er was geen wind dan staken we ´s avonds een kaarsje op. We stoken nog altijd op kolen. Sinds twee jaar hebben we een eigen waterzuivering gekregen van het waterschap. Het is hier altijd wat klein en primitief gebleven maar toch hebben onze ouders hier zes kinderen grootgebracht.”
“Onze vader heeft tot eind jaren tachtig de molen gedraaid. Daarna zijn wij het van lieverlee gaan overnemen. Wij draaien als er wind staat, zo simpel is dat. Het zit in ons bloed. Vader was er ook gek mee, hij offerde er alles voor op om te mogen draaien. Het spelen met de wind is het mooie aan het molenaarsschap. Draai je met lege hekken, zet je de zeilen half of toch driekwart bij? De kunst is om het in het begin zo af te stellen dat je de molen niet meer hoeft stil te zetten om hem bij
te stellen.”

AL