Groenendijkse Molen in gebruik gesteld

1 oktober 2016

Zaterdag 1 oktober heeft wethouder van Velzen van Alphen aan den Rijn de Groenendijkse Molen in Hazerswoude-Rijndijk na de restauratie opnieuw in gebruik gesteld. Geholpen door molenaar Amber Janssen werd de vang losgemaakt. Daarna onthulde de wethouder in de molen een plaquette met daarop onder meer de namen van de fondsen die hebben bijgedragen aan de restauratie. Wim Bos, de voorzitter van de Rijnlandse Molenstichting, meldde eerder in een bijeenkomst vooraf aan de ingebruikstelling, dat de totale kosten van de restauratie € 135.000 hebben bedragen. De provincie Zuid-Holland heeft een subsidie van 49% voor zijn rekening genomen. De BankGiro loterij en het Prins Bernhard Cultuur Fonds stelden € 33.000 ter beschikking. De Rijnlandse Molenstichting betaalt het resterende bedrag circa € 37.000. Bos sloot zich aan bij het pleidooi van de vereniging de Hollandsche Molen dat overheden meer gelden voor restauraties ter beschikking moeten stellen.

Na de officiële opening maakten circa 150 inwoners van Hazerswoude-Rijndijk van de mogelijkheid gebruik om de molen te bezoeken.