Achthovensemolen

Gegevens

Type  

Wipmolen

Adres  

Ruigekade, 2351 SX Leiderdorp

Gemeente       

Leiderdorp

Bouwjaar  

1893

Molenaar  

Koos GroenendijkThomas Hoogervorst

Bezoek  

Als de molen draait zaterdags of op afspraak.

Afspraak  

06 52 86 22 61

Bereikbaarheid 

Uitsluitend te voet of met de fiets; molen is gelegen aan een fietspad.

Vanaf het zuiden (auto parkeren langs Achthovenerweg) ca. 3500 m. Ruige Kade volgen.

Vanaf het noorden (Doesmolenbrug - Doespolderkade) auto parkeren langs de Doespolderweg 850 m.

Rijksmonumentennummer  

25704

Landschappelijke waarde   

Zeer groot, al word het westen ontsiert door de A4 en de oprukkende meubelboulevard.

Bestemming

De molen wordt in bedrijf gehouden door vrijwillige molenaars en fungeert als hulpgemaal bij wateroverlast of als het gemaal niet functioneert. De naastgelegen Doeshofpolder watert af op de Achthovense polder. De Achthovense polder heeft een oppervlakte van circa 415 ha., de opvoerhoogte is 1,30 meter.

Historie

De molens van de Achthovensepolder zijn in de loop van de eeuwen achtervolgd door brand. De vorige molen, eveneens een wipmolen en daterend uit 1627, is in 1892 verbrand. De voorganger hiervan, gebouwd in 1541, verving weer een molen die in 1540 door brand verloren ging. De huidige molen is in 1893 gebouwd.

De molen ligt ten zuidoosten van de Does aan de Ruigekade.

 

In 1959 wordt een breuk in de as geconstateerd en deze wordt vervangen door een as uit een molen te Scheemderzwaag (Groningen).

Tot 1964 is de molen nog voorzien van een gesloten gietijzeren scheprad, aangedreven door een dieselmotor, die in dat jaar wordt vervangen door een stalen vijzel op de plek van het scheprad.

In 1987 komt de molen in eigendom van de Rijnlandse Molenstichting.

 

Bijzonder: Als in 1899 de nabij gelegen ‘Munnikkenmolen’ bij harde wind afbrandt, worden de Doeshofmolen en de Achthovensemolen in werking gesteld om door het snel draaien van de wieken te verhinderen dat toewaaiende vonken op de molens zullen vallen. Dit heet ‘vonken malen’.

Versiering

Geprofileerde borstnaald en eenvoudige makelaar met windvaan; De sluitsteen in de toog boven de achtergoot vermeldt het jaartal 1811.

Constructie

Voet  

Ondertoren

Veldmuren van 0,30 m. hoog.

Gedekt met riet, gepotdekselde geteerde planken op de plaats waar het scheprad zich bevond.

Bovenhuis

Groen geschilderd, voorzijde in visgraatvorm van rabatdelen, kap gedekt met ruitvormige zinken platen de z.g. losanges.

Vlucht      

22,70 m.

Wiekenvorm          

Systeem Fauël met uitneembare steekborden.

Wiekenkruis  

Gelaste stalen roeden fabrikant Straathof;

Binnenroede: nr. 172, bouwjaar 2002, lengte 22,60 m,

Buitenroede: nr. 155, bouwjaar 2000, lengte 22,70 m.

Bovenas  

Gietijzer, fabrikant Prins van Oranje, nr. 1352, uit 1889, lengte 4,82 m.

Kruiwerk  

Glijwerk zonder neuten, kruirad. Bovenhuis is verstevigd met zware I profielen tegen het doorzakken.

Vang  

Losse Vlaamse blokvang, wipstok.

Maalwerk  

 Inrichting: stalen vijzel naast de molen in oude schepradgang, Ø 1,50 m.

Overbrenging            

Bovenwiel               

48 kammen

Bovenschijfloop

30  staven

Spilwiel  

 33 conische kammen

Tussenwiel 1  

 20 conische kammen

Tussenwiel 2  

 95 tanden (ketting)

Tussenwiel 3  

 23 tanden (ketting)

Tussenwiel 4  

 20 conische stalen tanden

Vijzelwiel  

 89 conische stalen tanden

Overbrenging      

 1 : 2,45

 

De Achthovensemolen van boven

Wilt u de molen vanuit de lucht bekijken? Kijk dan naar het filmpje van Bas Brand: