Doeshofmolen

Achtkante met riet gedekte poldermolen

Ruigekade 2351 SX Leiderdorp

Leiderdorp

Willem van Duyn

Als de molen draait, of op afspraak.

015 214  6225

Uitsluitend te voet of met de fiets; molen is gelegen aan een fietspad.

Vanaf het zuiden (auto parkeren langs Achthovenerweg) ca. 3500 m. Ruige Kade volgen.

Vanaf het noorden (Doesmolenbrug - Doespolderkade) auto parkeren langs de Doespolderweg 850 m.

Is zeer groot, de molen ligt prachtig aan de Does, al word het westen ontsiert door de A4 en de oprukkende meubelboulevard.

De molen wordt in bedrijf gehouden door een vrijwillig molenaar en fungeert als hulpgemaal voor de Huis ter Doespolder. De Huis ter Doespolder is 36 ha. groot, de opvoerhoogte ca. 1 meter .

De Doeshofmolen is een houten achtkantige grondzeiler ten oosten van Leiderdorp. De molen is in 1830 gebouwd voor de bemaling van de Huis ter Doespolder. De Huis ter Doespolder, ook wel de Doeshofpolder genoemd, is een particuliere polder, die de smalle strook grond tussen de Does en de Ruigekade (Achthovensekade) omvat, eertijds behorende tot het Huis ter Does, nu de hofstede ‘Doeshof’, gelegen naast de plaats van het verdwenen kasteel.

De molen doet dienst totdat hij in 1949 stormschade oploopt, waarna de bemaling van de polder wordt overgenomen door de vlakbij gelegen Achthovense Molen. In 1960 wordt een sloopvergunning voor deze kleine molen afgegeven, maar de molen wordt ‘gered’ omdat hij in 1963 wordt gekocht door de Rijnlandse Molenstichting, die de molen draaivaardig herstelt. Maar het duurt tot 2004 dat de Doeshofmolen weer maalvaardig is. Met een vlucht van 12,50 meter, is het de kleinste achtkante met riet gedekte molen van de provincie Zuid-Holland

Bijzonder: Als in 1899 de nabij gelegen ‘Munnikkenmolen’ bij harde wind afbrandt, worden de Doeshofmolen en de Achthovensemolen in werking gesteld om door het snel draaien van de wieken te verhinderen dat toewaaiende vonken op de molens zullen vallen. Dit heet ‘vonken malen’.

Lichtblauw geschilderde baard met rode rand en koperkleurig opschrift: IBM CVH AEM 1830. Deze baard is in 1963 gestolen en veel later, via bemiddeling van de collega’s van de Molendatabase, terugbezorgd in 2007.

In de lange spruit is ingehakt: 19 G.J.Y. 17.

Romp

Veldmuren van 0,60 m. hoog.

Houten achtkant gedekt met riet.

Kap

Oud Hollands

Houten Roeden;

Binnenroede: fabrikant van Beek, lengte 12,50 meter,

Buitenroede: fabrikant Verbij, hout (bilinga), bouwjaar 2004, lengte 12,50 meter.

Gietijzer, fabrikant Schretlen & Co, 1876, Nr. 190; lang 3,38 m. Opvallend is dat de askop overhoeks gegoten is ten opzichte van de ribben.

Glijwerk op neuten; kruihaspel.

Stalen hoepelvang, wipstok.

Houten scheprad in gesloten kast 3,5 meter buiten de molen, Ø 3,60 m, breed 16  cm. Cappaciteit ca. 5 m³/minuut.

36 kammen

19 staven

Onderschijfloop

15 staven