Faljerilmolen

1936

Jan Blok

Alleen op afspraak.

De molen staat op een Eiland, Kan alleen per boot worden bereikt, na afspraak met de molenaar.

Is beperkt door de begroeiing die alleen aan de westelijke zijde ontbreekt.

De molen wordt in bedrijf gehouden door een vrijwillig molenaar en heeft de status van hulpgemaal voor het eiland Faljeril met een oppervlakte van ongeveer 4 hectare en een opvoerhoogte van 40 cm.

De Faljerilmolen is een wipstaartmolen op het eiland Faljeril in de Kagerplassen te Warmond. Het is eigenlijk een weidemolen. Een weidemolen heeft bijna geen bediening nodig omdat de grote windvaan (vandaar wipstaart) aan de achterzijde van de draaibare kop ervoor zorgt dat de molen altijd goed op de wind staat.

De molen is in 1935 door molenmaker G. Sepers te Hazerswoude gebouwd in opdracht van de grootvader van de huidige molenaar (en beheerder van het eiland) om het eiland te bemalen, dat toen nog ontwikkeld moest worden. Naderhand is de bemaling overgenomen door een vijzel met elektromotor. Het ontwerp van deze weidemolen is van A.J. Dekker uit Leiden.

De molen is eigendom van de Rijnlandse Molenstichting die hem in 1985 voor f. 1,50 kocht van de drie erfgenamen van de vorige eigenaar.

In 2007 is de waterloop hersteld, zodat de molen kan malen. Hij is, zoals de meeste weidemolens, uitgerust met een centrifugaalpomp.

Bijzonder: Jan Blok:… “Mijn opa was zenuwarts in Den Haag en een wat excentrieke man. Hij zocht een plek buiten en kocht in 1935 het eiland als rietpol en liet dijken aanleggen en de molen bouwen.”…

Op 29 oktober 1935 werd het eiland geveild, het bracht 2.785 gulden op (Leidsche Courant 30 oktober 1935, pagina 7).

De Borstnaald bevat de tekst ‘Faljeril’, op de makelaar achterop het bovenhuis staat: ‘GS 1936’ , initialen naar de bouwer van de molen.

Ondertoren

Betonnen bak, 50 cm. hoog, daarop een houten voet van 60 cm.

Houtgedekt, groen van kleur.

Bovenhuis

Rood geschilderd met wit afgebiesd, kap gedekt met plaatijzer.

Systeem Dekker

Houten roeden.

Geconstrueerd ijzeren as, lang 1 m.

Glijwerk zonder neuten; met windvaan.

Stalen hoepelvang; wipstok.

Centrifugaalpomp