Kagermolen

Kaag en Braassem

Omstreeks 1683

Jan Verhaar

Als de molen draait of op afspraak.

Molen staat op eiland, afgelegen in een weiland, is daarmee moeilijk te bereiken.

Prachtige plek op het Kaageiland.

De molen wordt in bedrijf gehouden door een vrijwillig molenaar. De molen fungeerde tot 1985 als hoofdbemaling van de Kaagerpolder, daarna als hulpgemaal en wordt ingezet bij extreme wateroverlast of als het gemaal niet meer werkt. De Kaagerpolder omvat circa 100 ha. Opvoerhoogte is 1,40 m.

De Kaagerpolder wordt gesticht op 10 april 1683 door samenvoeging van drie kleinere poloders: het poldertje rond het dorp De Kaag, op het Zuideinde en op het Noordeinde. Deze polders werden respectievelijk in1566,1644 en 1670 gesticht.
Van de huidige molen is geen exact bouwjaar bekend, maar aangenomen mag worden dat dit 1683 of iets later is.
Bij het repareren van het bovenwiel enige jaren geleden, vindt men in een houten verbinding het jaartal 1821. In het polderarchief bevindt zich inderdaad een rekening voor een nieuw bovenwiel uit 1821. Omdat een bovenwiel maar zelden vernieuwd hoeft te worden, mag aangenomen worden dat de molen feitelijk al zeer oud is.

In 1965 laat het polderbestuur een forse restauratie uitvoeren, waarbij onder meer het wiekenkruis werd vernieuwd. Tot 1985 is de molen hoofdbemaling van de polder.In dat jaar komt er een elektrisch gemaal. Als gevolg daarvan komt de molen in 1984 in eigendom van de Rijnlandse Molenstichting.

Bijzonder: De molen ligt aan een laarzenpad. Vanuit Bezinningscentrum de Stal start het gratis te bewandelen pad. Het pad, met bewegwijzering, loopt dwars door het poldergebied op Kaageiland en heeft een lengte van vijf kilometer. Het dragen van laarzen daarbij is geen overbodige luxe.

Ondertoren

Veldmuren van 0,30 m hoog.

Gedekt met geteerde gepotdekselde planken.

Bovenhuis

Rood geschilderd met witte randen, voorzijde in visgraatvorm van rabatdelen, kap gedekt met dakleer.

Systeem Fauël

Gelaste stalen roeden, fabrikant Bremer, bouwjaar 1965;

Buitenroede: nr. 0099,

Binnenroede nr. 0100.

Gietijzer, fabrikant Prins van Oranje, bouwjaar 1880, lang 3,25 meter.

Glijwerk zonder neuten; kruirad.

Losse Vlaamse blokvang uit vier stukken; wipstok.

Stalen vijzel met houten balk in de molen, doorsnede 1,15 m.

44 kammen

Onderwiel