Meerburgermolen

Gegevens

Type  

Achtkante met riet gedekte poldermolen

Adres  

Peter van der Voortpad, Leiderdorp

Gemeente       

Leiderdorp

Bouwjaar  

1684

Molenaar  

Bob FeenstraHans Brok

Bezoek  

Als de molen draait of op afspraak.

Afspraak  

070 350 4005

Bereikbaarheid 

Met de fiets of te voet vanaf de Doeshaven, via de fietsbrug over de A4 tegenover het gemeentehuis of via de fietstunnel naast de Dwarswatering onder de A4 aan het eind van de WOOON-boulevard.

Met de auto: Via het hek naast de ingang van de HSL tunnel aan de weg Bospolder; vervolgens door het hek op de brug over de Dwarswatering, daarna links naar de Molen.

Rijksmonumentennummer  

41064 

Landschappelijke waarde   

Groot 

Bestemming

De molen wordt in bedrijf gehouden door vrijwillige molenaars en fungeert samen met de in dezelde polder staande Munnikkenmolen als hulpgemaal bij extreme wateroverlast of als een gemaal tijdelijk niet beschikbaar is.

De nieuwe Munnikkenpolder heeft een oppervlakte van 40 hectare (met duiker onder de A4 door naar oude munnikken- zijllaan en Meije polders 325 ha.), de opvoerhoogte is 1,00 m.

Historie

De Meerburgermolen is een poldermolen uit 1684 en staat tot de zomer van 2007 aan de Meerburgerwetering, in de omgeving van de spoorlijn Leiden-Alphen en ten oosten van de A4, ter hoogte van Zoeterwoude-Rijndijk. De molen bemaalt de Room- en Meerburgerpolder van circa 100 hectare met een opvoerhoogte van 1,05 m.

De molen is in 1684 gebouwd door Claes Jansz. van Staveren en Ary Jacobsz voor 2.175 gulden. In 1951 wordt als hulpaandrijving een dieselmotor op het scheprad geplaatst, maar die is, toen de molen in 1972 in eigendom kwam van de Rijnlandse Molenstichting, verwijderd.  De molen is voorzien van (gestroomlijnde) Dekkerwieken en heeft een scheprad buiten de molen.

 

Door de verslechterde molenbiotoop, o.a. door uitbreiding van het industrieterrein bij Zoeterwoude en door de verhoogde aanleg van de snelweg A4, is in 2006 besloten de Meerburgermolen te verplaatsen. In augustus 2007 is de molen van zijn plaats gehaald en naar de werf van molenmaker Verbij in Hoogmade gebracht. Hier stond hij tot september 2013 in afwachting van plaatsing in de Munnikkenpolder. Deze polder moest worden ingericht en aangelegd.

De molen is op 12 juli 2014 weer in gebruik genomen.

Constructie

Voet  

Romp

Veldmuren van 50 cm. hoog.

Houten achtkant gedekt met riet.

Kap

Gedekt met riet

Vlucht      

16,55 m.

Wiekenvorm          

Systeem Dekker

Wiekenkruis  

Gelast staal, fabrikant Straathof;

Binnenroede: nr. 0120, bouwjaar 1996, lengte 16,55 meter,

Buitenroede: nr. 0242, bouwjaar 2009,  lengte 16,55 meter.

Bovenas  

Gietijzer, fabrikant De Prins van Oranje, 1868 No.513; lang 3,82 m.

Kruiwerk  

36 houten rollen; kruihaspel.

Vang  

Losse Vlaamse blokvang uit 4 stukken; wipstok.

Maalwerk  

Gesloten ijzeren scheprad buiten de molen diameter 3,80 m, breed 29 cm.

Overbrenging            

Bovenwiel               

 45 kammen

Bovenschijfloop

 21 staven

Onderschijfloop  

 15 staven

Waterwiel  

 62 kammen

Overbrenging      

 1 : 0,51

 

De Meerburgermolen van boven

Wilt u de molen vanuit de lucht bekijken? Kijk dan naar het filmpje van Bas Brand: