"Sinds ik molenaar ben kijk ik anders naar het weer"
Mijn opa is met het hele gezin naar Amerika geëmigreerd. Het was een schippersfamilie en mijn opa moest, toen hij nog te jong was om op het schip te werken, altijd bij een strenge dominee logeren als zijn vader op zee was. Die miste zijn ouders en dat wilde hij mijn vader besparen. Ik ben geboren in Anaheim, California en ik hoorde van mijn grootouders veel verhalen over de zee, schepen en Nederland. Mijn vader heeft zijn Nederlanderschap nooit losgelaten. Hij had tranen in zijn ogen toen hij hoorde dat ik molenaar werd. Hij is ook hier op bezoek geweest. Nu, als molenaar, voel ik me als een kapitein op mijn eigen schip. Twee jaar geleden ben ik begonnen na een opleiding van 1,5 jaar. Het is eigenlijk heel toevallig zo gekomen. Mijn hobby was destijds het herstellen van oud handgereedschap. En op weg naar een vlooienmarkt, op zoek naar oud handgereedschap, kwam ik langs de Heesterboom. Daar was een bijeenkomst aan de gang. Eenmaal binnen vroeg iemand: “Ben je geslaagd”? Ik zei: “Hoe bedoel je?” Het waren 30 mensen die de opleiding tot molenaar volgden! “Dat kun jij ook doen!” Direct vroeg ik: “Waar kan ik me inschrijven?” Zo soepel ging het! Op zoek naar een opleidingsplek kwam ik eerst bij Willem van Duijn op de Doeshofmolen. We zaten al snel aan de koffie en ik werd “onder de vleugels” genomen. Daarna kreeg ik mijn opleiding bij Koos Groenendijk, hier op de Achthovense molen en bij Willem op de Doeshof. Ik kwam voor de molen maar mijn verloofde en ik hebben er ook vrienden, “een familie” bijgekregen! De opleiding heb ik vrij snel gedaan. Ik was heel blij met de manier van opleiden van Koos Groenendijk. Dat vond ik heel prettig, heel praktisch. Ik werd meteen in het diepe gegooid. Ik was nog Nederlands aan het leren. Doordat ik de opleidingsboeken moest lezen heb ik eigenlijk “molen-Nederlands” geleerd. Koos was heel geduldig als ik iets niet direct begreep. Zo leer je een taal héél snel. Andersom kan ook: ik ben net klaar met het nakijken van de Engelse vertaling van de boeken van de molen opleiding. De termen voor molens zijn heel specifiek. Er is wel een molinologiewoordenboek voor de studie van molens maar Nederlandse molens zijn nu eenmaal anders van bouw dan Engelse, Duitse of Franse molens.
Ik ben docent Filosofie en ontmoette mijn verloofde tijdens een congres “Filosofie van de zorg”, hier in Nederland. Vorige week heb ik voor het eerst een lezing in het Nederlands gegeven aan de Erasmus Universiteit. Na het werk ga ik hier naar de molen om mijn hoofd “leeg te maken”.
Wat trekt me aan in het molenaarschap? Ik vind het niet overdreven om te zeggen dat een Nederlandse molen de allermooiste machine op aarde is. De kracht, mooi gemaakt, door de elementen aangedreven en alles van natuurlijke materialen gemaakt, hout, riet, touw. Sinds ik molenaar ben kijk ik anders naar het weer, altijd met de molen in het achterhoofd. Het is alsof ik vroeger blind was voor het weer en de lucht en nu zie ik, nou . . . niet alles, maar véél meer aan een lucht.
Ik draai deze molen samen met Jan Smit. Ik kan het goed combineren met mijn werk. Ook als ik niet kan draaien ga ik toch naar de molen (ook omdat ik de molen en de mensen eromheen gauw mis). Er is altijd wat te doen. Ik vind dat ik hier eigenlijk een “Park Ranger” ben met een héél klein park. Als ik van 9 tot 6 hier ben geweest voel ik me thuis moe maar meestal wil ik snel daarna alweer terug naar de molen.
We krijgen hier minder bezoekers dan Willem op de Doeshofmolen. Toch heb ik sinds vorige week een leerling. We draaien zaterdag. Zij heeft ook echt de molens “ontdekt”. Als dat gebeurt, zie je ze ineens overal. Je voelt wel een grote verantwoordelijkheid. Dit is echt een turbo molen. Als de wind hard waait en de molen gaat erg hard dan voel je je heel klein. Dat is een uitdaging. Zo’n molen is een monument en ik heb vroeger geleerd dat je dingen altijd beter moet achterlaten dan je ze gevonden hebt. We moeten molens goed overdragen aan volgende generaties molenaars. Dat gaat soms om kleine dingen. Vandaag werd bijvoorbeeld gecontroleerd of de aardpen van de bliksembeveiliging onder die klinkers wel goed aangesloten was.