Brochure “Polders en molens in Voorhout” uitgereikt

Terug naar nieuwsoverzicht

De Historische Kring Voorhout (HKV) bood afgelopen zaterdag de nieuwe uitgave “Polders en molens in Voorhout aan burgemeester Breuer aan. Deze uitgave is verschenen naar aanleiding van komende Monumentendag. Op het molenerf van molen Hoop doet Leven vond de uitreiking plaats en waren namens onze stichting molenaar Willem Waltman en voorzitter Kees Wassenaar aanwezig. Kees den Elzen van de HKV gaf voor de aanwezigen een historisch overzicht van de polders en molens in Voorhout en benadrukte het belang van goed waterbeheer in de toekomst.

De molen Hoop doet Leven is geen molen die oorspronkelijk in Voorhout heeft gestaan. Tot 1999 stond de molen in Rijnsburg, maar vanwege uitbreiding van het veilingcomplex bleek verplaatsing naar Voorhout de beste mogelijkheid om de molen te behouden.

Monumentendag staat dit jaar in het teken van “Levend erfgoed”. Het ambacht van molenaar past daar zeer goed bij en onze molenaars vertellen graag over hun werkzaamheden, maar ook over bijvoorbeeld de boodschappen die met de wieken van de molen kunnen worden doorgegeven.

Voor het verslag van de HKV zie https://www.hkv-voorhout.nl/2023/09/17240/
Tijdens Monumentendag is de brochure bij de molen verkrijgbaar.

Voor een overzicht van de te bezoeken molens van onze stichting op Monumentendag zie: https://www.rijnlandsemolenstichting.nl/nieuws/monumentendag-2023-levend-erfgoed-op-de-rijnlandse-molens