De zeilen van de Hoop doet leven

Terug naar nieuwsoverzicht

Wie goed kijkt ziet dat de Voorhoutse molen Hoop doet leven nu andere zeilen heeft. De molenaar volgt de traditie in Rijnland dat na het maalseizoen (de winter) de zeilen werden afgenomen en de molen overhek (zomerstand) werd gezet. Dan staan de wieken in een X-vorm. Als er dan toch een keer gemalen moest worden , meestal na een zware bui, dan werden er een paar oude zeilen voorgehangen. Zo was men zuinig op de zeilen die in het maalseizoen vaak gebruikt moesten worden. De zeilen waren vroeger van puur katoendoek gemaakt en dat was minder stevig dan de huidige zeilen. De witte zeilen zijn 38 jaar oud, en de bruine zijn 43 jaar oud. De molen staat in dit seizoen ook overhek en zo blijft ook het immaterieel erfgoed in stand.
 

Deze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.

Meer info