Wie goed kijkt ziet dat de Voorhoutse molen Hoop doet leven nu andere zeilen heeft. De molenaar volgt de traditie in Rijnland dat na het maalseizoen (de winter) de zeilen werden afgenomen en de molen overhek (zomerstand) werd gezet. Dan staan de wieken in een X-vorm. Als er dan toch een keer gemalen moest worden , meestal na een zware bui, dan werden er een paar oude zeilen voorgehangen. Zo was men zuinig op de zeilen die in het maalseizoen vaak gebruikt moesten worden. De zeilen waren vroeger van puur katoendoek gemaakt en dat was minder stevig dan de huidige zeilen. De witte zeilen zijn 38 jaar oud, en de bruine zijn 43 jaar oud. De molen staat in dit seizoen ook overhek en zo blijft ook het immaterieel erfgoed in stand.
Vorig bericht
Raadsfracties bezoeken Weijpoortsche molen
In de afgelopen maanden brachten de gemeenteraadsfracties van de SGP en van PRO (Groenlinks-PvdA) een bezoek aan de Weijpoortsche molen…
Volgend bericht
Firma P.J. van der Veek schenkt grasmaaier
De molenaar van de Lisserpoelmolen kon onlangs een nieuwe grasmaaier in ontvangst nemen die was geschonken door de firma P.J.…