Leo Middelkoop en Bert Bulder winnen jaarprijs Molengiftenfonds

Terug naar nieuwsoverzicht

1 mei 2022

Tijdens de jaarvergadering van Vereniging De Hollandsche Molen kregen Leo Middelkoop en Bert Bulder de jaarprijs uitgereikt van het Molengiftenfonds Voor Vernuft en Volharding.Leo Middelkoop is voor onze stichting molenaar op de Stevenshofjesmolen in Leiden en is samen met Bert Bulder de drijvende kracht achter de Molendatabase.  Naast het molenaarschap interesseerde Leo zich steeds meer in de informatie over molens. Hij was enigszins teleurgesteld in de tot dan toe beschikbare gegevens over molens. Het was het allemaal “net niet” was zijn conclusie. Hij kreeg steeds meer behoefte om zelf een inventarisatie op te stellen.Bert en Leo kwamen op een gegeven moment met elkaar in contact en de molendatabase was geboren.

Deze is nu ruim 20 jaar oud en bergt een schat aan informatie; die nog steeds groeit. Hierbij is ook de inbreng van molenaars, fotografen en molenbouwers van groot belang. Verder worden de gegevens uit allerlei publicaties verwerkt. Bert is de programmeur en de fotoredacteur. Leo verzorgt de data, technische gegevens en de historische gegevens.

De jury roemt de uniciteit van de database en de volhardende inzet van beide personen “bij het creëren en continu actualiseren van dé alom geraadpleegde en gewaardeerde molendatabase in tekst en beeld.”

Foto van Roelof Kooiker