De Rijnlandse Molenstichting wil dat de Groote molen in Zoeterwoude weer water uit de polder kan verplaatsen naar de boezem. De boezem is het water dat in verbinding staat met de uitwateringsgemalen die het water op zee lozen.
Sinds de aanleg van het bedrijventerrein Grote polder is de vierhonderd jaar oude molen afgesneden van de boezem en maalt deze alleen nog water in een circuit rond. Nu er plannen zijn voor de aanleg van een viaduct over de N11 ontstaat er een mogelijkheid om de poldermolen weer een rol in het waterbeheer te geven. 43 poldermolens van de stichting hebben dat al en vallen onder een reservebemalingsovereenkomst met het Hoogheemraadschap van Rijnland en zijn inzetbaar bij calamiteiten, iets dat meerdere keren per jaar voorkomt.
Door de aanleg van het viaduct gaat de omgeving flink op de schop en in het ontwerp zou een aansluiting op het boezemwater opgenomen kunnen worden. Hiermee zal de relatie van de molen (een rijksmonument) met de omgeving worden versterkt. Dat is belangrijk, want door de bouw van het viaduct gaat de windvang in de molenbiotoop er flink op achteruit. De aansluiting zou deze aantasting van de molenbiotoop kunnen verzachten.
Molenaar Pieter Hellinga geeft in het onderstaande artikel en fragment een toelichting.
https://centraalplus.nl/2026/05/05/vierhonderd-jaar-en-buitenspel-molen-wil-weer- meedoen-in-de-polder
Uitleg over de circuitbemaling is hier te zien:
Vorig bericht
Molendriegang in programma Vroege Vogels
In maart van dit jaar verbleven de programmamakers van het BNN-Vara-programma Vroege Volgels in de Ondermolen van de Molendriegang Driemanspolder.…
Volgend bericht
In de media: restauratieplan Lisserpoelmolen
In de afgelopen maand kwam het restauratieplan van de Lisserpoelmolen regelmatig in de media. Dit ruim 500.000 euro kostende project…