Terug naar nieuwsoverzicht

22 mei 2022

Afgelopen weekeinde was het Nationale Molendag. Vooral op zaterdag waren bijna al onze molens open voor publiek. Ondanks de matige wind konden de molens toch draaien en er kwam bij diverse molens heel veel publiek op af.

Onze stichting kijkt terug op een zeer geslaagd weekeinde, waarbij het belang van de molens als erfgoed en het ambacht van de molenaar veel aandacht kregen. Bestuursleden van onze stichting waren bij diverse molens te gast en waren onder de indruk van de inzet van de molenaars die zowel bezoekers moesten ontvangen, de molen draaiende moesten houden en daarbij de veiligheid van iedereen moesten garanderen. Dat is geen eenvoudige opgave.

Hier ziet u enkele berichten in de media over Molendag bij onze molens:

Leiderdorp: o.a. Munnikkenmolen  https://www.unity.nu/TV/unity.nu-nieuws/bevriende-mariniers-delen-hun-hobby-tijdens-nationale-molendag

Voorhout: Hoop doet Leven: https://www.deteyding.nl/nationale-molendag/
Kaag en Braassem: https://www.allesinkaagenbraassem.nl/nieuws/molendag-2022-informatief-en-gezellig-druk.html

Voor molens is het belangrijk dat ze regelmatig kunnen draaien zodat de verschillende onderdelen van goede kwaliteit blijven. Omdat de Rijnlandse Molenstichting alleen vrijwillige molenaars heeft draaien de meeste molens in een aantal weekeinden. Iedere eerste zaterdag van de maand is de Rijnlandse draaidag en dan zijn de meeste molens in bedrijf (met uitzondering van juli en augustus).

We danken onze molenaars voor hun gastvrijheid en inzet op deze dag en alle bezoekers voor hun belangstelling. Ook dank voor de donaties die we deze dag mochten ontvangen.
Donaties zijn altijd welkom via: https://www.geef.nl/nl/doneer?charity=9821&backLink=https://www.geef.nl/nl/doel/rijnlandse-molenstichting/over-ons