Voorzitter Wim Bos ontvangt hoge onderscheiding

Terug naar nieuwsoverzicht

20 november 2021

Hoge onderscheiding De Hollandsche Molen voor energieke voorzitter Rijnlandse Molenstichting A.J. de Koning penning voor Wim Bos

Wim Bos, voorzitter van De Rijnlandse Molenstichting, heeft op 19 november de A.J. de Koning penning ontvangen. Nico Papineau Salm, voorzitter van De Hollandsche Molen, overhandigde hem de penning bij de Googermolen in Oude Wetering. Bos krijgt de penning vanwege zijn grote verdiensten voor het molenbehoud.Wim Bos heeft enorm veel betekend voor De Rijnlandse Molenstichting. Zo heeft hij de stichting een stuk professioneler gemaakt, hetgeen leidde tot de POM-status (Professionele Organisatie voor het Monumentenbehoud) in 2017. Ook heeft hij veel stappen gezet op het gebied van veiligheid op molens en onder zijn voorzitterschap, dat acht jaar duurde, zijn ruim 15 molens gerestaureerd.Wim Bos stond verder aan de wieg van het Molenplatform Zuid-Holland. In 2022 neemt hij afscheid als voorzitter van de Rijnlandse Molenstichting, omdat zijn termijn erop zit.A.J. de Koning penningDe A.J. de Koning penning is vernoemd naar de oud-directeur van De Hollandsche Molen en is bestemd voor mensen die zich uitzonderlijk verdienstelijk hebben gemaakt voor het molenbehoud in Nederland.De penning is eerder uitgereikt aan Kees Bakker, voormalig voorzitter van de SIMAV (Stichting tot Instandhouding van Molens in de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden), Reinier Scheeres, voormalig voorzitter van Stichting De Schiedamse Molens en het vrijwilligersteam  van de Stichting Molendocumentatie. Deze stichting beheert het documentatiecentrum van De Hollandsche Molen.

Fotobijschrift: Wim Bos (lichtblauwe jas) toont zijn A.J. de Koning penning, die hij even daarvoor kreeg overhandigd door Nico Papineau Salm, voorzitter van De Hollandsche Molen. (Foto: Jessica van Spengen)