Overdracht Oucoopsemolen

24 september 2019

De Oucoopsemolen is na een restauratie weer overgedragen aan de Rijnlandse Molenstichting. Tot een restauratie werd in 2016 besloten, maar door gebrek aan middelen doorgeschoven. Eerst naar 2017, later naar 2018.

De voorwaterloop van de molen is deels opnieuw gefundeerd en opgemetseld met de bestaande stenen. Daartoe moesten extra damwanden worden geslagen. Vervolgens zijn na het metselwerk zowel de wachtdeur als sluisdeur vervangen inclusief dorpels en stijlen en hang- en sluitwerk.

Gezien de ligging van de molen was de aan- en afvoer van materialen een logistiek ingewikkeld karwei. Alle sloopmaterialen moesten over het water worden afgevoerd. Daarna volgden in omgekeerde richting de bouwmaterialen voor het herstel van de molen. De restauratie is uitgevoerd door Verbij Hoogmade BV.

Totale kosten van deze restauratie € 240.000. Financiële bijdragen zijn ontvangen van de provincie Zuid-Holland, het Molenfonds, het Verheulfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en overige fondsen. De eigen bijdrage van de Rijnlandse Molenstichting bedroeg ruim € 57.000,—