Geeft de eerste steen van Lijkermolen 1 zijn geheim prijs?

24 november 2020

Nu 240 jaren geleden, in 1780, werden beide Lijkermolens in Rijpwetering gebouwd. In de Lijkermolen1 werd een eerste steen gemetseld. Een joekel van een steen: 105 cm hoog en 85 cm breed. In de steen werd een tekst gebeiteld waaruit blijkt dat het 12-jarige zoontje van de schout deze steen onthulde: Livinus Haeck. Op enig moment, wanneer weten we niet, heeft een schilder de tekst op de steen aanschouwelijk willen maken door de letters wit te schilderen. Daarbij moest enige fantasie worden gebruikt want de letters van de steenhouwer waren kennelijk al minder goed leesbaar.

Antoon Bicker Caarten, voorzitter van de Rijnlandse Molenstichting van 1959 tot 1979, probeerde al eens de raadsels van deze tekst te ontrafelen. Hij kwam een heel eind, maar moest toegeven dat het niet helemaal gelukt was.

Volgend jaar, 2021, wordt de Lijkermolen1 opnieuw geschilderd. Het zou mooi zijn, dacht Wim Bos, de huidige voorzitter van de Rijnlandse Molenstichting, dat er dan ook meer duidelijkheid zou zijn over die tekst. Met behulp van de wetenschap een onderwijskundige en een archivaris kwam hij tot de 'meest aannemelijke tekst’.

Wat staat er op die steen?.pdf