Overdracht Lakermolen

11 oktober 2019

In 2018 en 2019 is de Lakermolen bij Warmond op het Lakereiland gerestaureerd. Er waren drie problemen die moesten worden aangepakt.

Het metselwerk moest deels worden hersteld
vooral rond de achterwaterloop.

Verder moest het gaande werk worden hersteld. De staartbalk is vernieuwd, de overring, waarop de kap rust, moest opnieuw ‘rond’ gemaakt worden. Het aandrijfwiel, de bonkelaar, moest worden gedemonteerd. Kruisarmen werden hersteld, inclusief al het ijzerwerk en werd geconserveerd. Het bovenwiel is gedemonteerd en gerestaureerd. Verder is de wateras, die het scheprad aandrijft, gedemonteerd en hersteld.

Als derde onderdeel is de kap van de molen aangepakt. Er is nieuw riet opgebracht. Daaraan vooraf werden het houtwerk van de kap deels vernieuwd.

De restauratie werd uitgevoerd door Verbij Hoogmade BV.

De totale kosten van de restauratie kwamen uit op ca. € 180.000,—  Dankzij bijdragen van het Molenfonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Hoogheemraadschap van Rijnland hoefde de Rijnlandse Molenstichting niet bij te springen.