Geremolen, Blauwe Wip (of Gerewip)

Hazerswoude-Dorp

De molen wordt in bedrijf gehouden door vrijwillige molenaars. De molen is hulpgemaal voor de Oost- en Westgeerpolder met een oppervlakte van 270 hectare en een opvoerhoogte van 1,80 meter.

De molen is gebouwd in 1636. Hij staat aan de Oostvaart ongeveer een kilometer ten noord-oosten van Hazerswoude-dorp.

Tot 1957 in bedrijf als hoofdgemaal, daarna is de molen in verval geraakt.

Tussen 1969 en 1974 was de molen eigendom van de provincie Zuid-Holland, daarna wordt de molen overgenomen door de Rijnlandse Molenstichting.

De nieuwe eigenaar restaureert de molen in de jaren tussen 1976 en 1986. De ondertoren en later het bovenhuis met het gevlucht wordt gerestaureerd. Daarbij worden het scheprad, wateras en onderwiel verwijderd omdat er plannen zijn om de molen te vervijzelen. Het vrijgekomen onderwiel is naar de Kortrijkse molen in Breukelen gegaan. Daarna is de Geremolen weliswaar draaivaardig maar nog niet maalvaardig.

Met het maalvaardig maken van de molen wordt in 2012 gestart. De waterlopen worden hersteld en een nieuw verlaagd scheprad wordt aangebracht. Dat laatste is noodzakelijk geworden vanwege het inklinken van de polder en daarmee gepaard gaande verlaging van het waterpeil. Na het uitvoeren van deze omvangrijke werkzaamheden is de molen sinds de zomer van 2013 weer maalvaardig.

Bijzonder: Behalve de namen Geremolen of Blauwe Wip wordt in kringen van de Rijnlandse Molenstichting meestal een andere – derde- naam gebruikt: Gerewip.