Groote Molen

Zoeterwoude

De molen wordt inbedrijf gehouden door een vrijwillig molenaar. De molen is maalvaardig en maalt in circuit door de afdamming in 1972 van de voorboezem.

De molen is de oudste molen in eigendom van de Rijnlandse Molenstichting. Voor een wipmolen is het ook een forse molen met een vlucht van 25 meter.

Oorspronkelijk is de molen uitgevoerd met een scheprad buiten de molen. In 1953 is het scheprad verwijderd en is in de achterwaterloop een vijzel aangebracht. Gelijktijdig werd een Deutz dieselmotor als hulpkracht in de molen geplaatst.

www.rijnlandsemolenstichting.nl

In 1972 is de voorboezem afgedamd en sindsdien is er geen verbinding meer met de Oude Rijn. Daarom maalt de molen nu in een circuit. Het eigendom wordt in 1973 aan de Rijnlandse Molenstichting overgedragen. De molen wordt op vrijwillige basis bemalen.

Op 2 april 1973 trekt een zware storm over Noord- en Zuid-Holland en Noord-Nederland. Met veel schade en met slachtoffers tot gevolg. In dit geweld breekt de koker van de molen af en wordt het bovenhuis met wiekenkruis en al, volkomen vernield. In de jaren daarna wordt de molen volledig gerestaureerd maar het duurt tot 1976 alvorens de molen weer maalvaardig is.

Medio 2016 wordt de molen tijdelijk stilgezet omdat de buitenroede van binnenuit zodanig is verroest dat er gevaar dreigt dat deze breekt bij het malen. Daarom is in 2017 een nieuwe buitenroede gestoken. In 2018 wordt het groot onderhoud vervolgd: de kap van de molen wordt gedekt met rubberfolie (EPDM) en het zijbeschot van het molenhuis wordt deels vernieuwd.